Spelregels Hartenjagen

Nederlands Hartenjagen is een spel die niet moeilijk is en reuze gezellig is. Je speelt met zijn vieren, en geeft een hoop plezier

Spelregels Hartenjagen

Benodigdheden

  • Dek kaarten
  • Vier spelers
  • 
Papier en pen

Stappen

Maak het dek kaarten in orde

Hartenjagen speel je niet met een compleet kaartenspel, maar met 32 kaarten. Haal van alle soorten (harten, schoppen etc.) de kaarten 2 t/m 6 uit het spel. Hartenjagen speel je alleen met 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas.

Verdeel de kaarten

Alle kaarten worden verdeeld onder de vier spelers. Uiteindelijk heeft elke speler dus acht kaarten. De speler links van degene die de kaarten heeft gedeeld, mag beginnen.

Start en speel een slag

Bij hartenjagen moet je altijd kleur bekennen. Dat betekent dat je altijd de soort moet spelen die op tafel ligt. Legt speler 1 een harten 7 op tafel, dan moet je harten spelen. Behalve als je geen harten in je handen hebt. Dan mag je ook een andere kaart spelen. Degene met de hoogste kaart van de ‘gevraagde’ kleur (dit is de eerste kaart van de slag), krijgt deze slag.

De volgorde van de speelkaarten is:
Aas – Heer – Vrouw – Boer – Tien – Negen – Acht – Zeven.

Bepaal de winnaar van de slag

De speler die de hoogste kaart gespeeld heeft, heeft gewonnen. Een voorbeeld: in slag 1 speelt de 1e speler een klaver acht, de 2e speler een klaver boer en de 3e speler een klaver 10. De 4e speler kan geen kleur bekennen en speelt een harten 10. Speler 2 heeft in dit geval de slag gewonnen omdat zijn kaart het hoogst is.

De speler die in de vorige slag mocht uitkomen, is nu de deler. Zo komt iedereen aan bod. In totaal speel je acht slagen voor een complete ronde.

Tel de punten

Na acht slagen (= 1 ronde) is het tijd om de punten te tellen. Elke speler telt de punten van de slagen die hij heeft gehaald. Alle hartenkaarten tellen voor 1 punt, de klaverboer is 2 punten en de schoppenvrouw is 5 punten.

Noteer de punten per deelnemer.

Snap de tactiek

De bedoeling van hartenjagen is om zo min mogelijk punten te behalen. Je moet dus heel slim van al jouw puntenkaarten af zien te komen en voorkomen dat jij een slag wint met veel punten. Jij kan een schoppen 7 opgooien (0 punten), en de overige spelers kunnen vervolgens (als ze geen kleur kunnen bekennen) daar een hartenkaart, een schoppenvrouw én de klaverboer opgooien. Die tactiek kun jij dus ook toepassen: kun je geen kleur bekennen, speel dan een puntenkaart.

Er is ook een maar. Als een speler namelijk alle strafpunten weet te behalen (8 hartenkaarten + de schoppenvrouw + de klaverboer = 15 punten), dan heeft hij een ‘mars’ behaald. Daarmee krijgt hij geen 15 strafpunten, maar 0 punten. De overige drie spelers krijgen vervolgens elk vijftien strafpunten.

Draai het speldoel om

Op het moment dat één van de spelers het (van te voren afgesproken) maximum puntenaantal heeft, draait het speldoel om. Alle spelers moeten vanaf nu juist zo veel mogelijk punten behalen. De ‘mars’ geldt niet in dit gedeelte van het spel.

Let goed op: de speltactiek om zo min mogelijk punten te halen, moet je nu niet meer toepassen. Kun je geen kleur bekennen, gooi dan geen puntenkaart op.

 

Streef naar 0 punten

De speler die als eerst 0 punten heeft, is de winnaar. Alle punten van de tweede helft van de spel worden daarvoor van het puntentotaal van de eerste helft afgetrokken.

 

Veel Speelplezier

namens Spelregels.info

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *