Spelregels Risk

risk
RISK

is het klassieke spel van strategie en wereldheerschappij voor twee tot zes spelers, waarbij elke speler moet proberen een geheime opdracht te vervullen. Of in het kort:

Verover de wereld als een echte strateeg.

RISK wordt gespeeld op een speelbord dat is verdeeld en zes werelddelen en 42 gebieden, waarvan vele liggen op strategisch belangrijk posities. Zware verliezen kunnen resulteren in het onverwacht verloren gaan van een werelddeel of gebied.

RISK winnen vereist stoutmoedige militaire manoeuvres en veel inzicht, maar zelfs de meest uitgeslapen strategen zullen wel eens door het geluk in de steek gelaten worden. De samenwerking met andere troepenmachten is soms moeilijk, want sommige opdrachten omvatten de volledige vernietiging van een bepaald leger. En in de variaties van RISK hebben voormalige tegenstanders soms dezelfde opdracht, namelijk de verovering van de gehele wereld. RISK betekent: alle spelers lopen hetzelfde risico!!

SPEELBORD

Het speelbord stelt een wereldkaart voor, verdeeld in zes werelddelen die elk weer zijn onderverdeeld in gebieden:

Werelddeel Kleur Aantal Gebieden
Afrika Bruin 6
Azië Groen 12
Australië Paars 4
Europa Blauw 7
Noord-Amerika Geel 9
Zuid-Amerika Rood 4

                                                  

Er zijn 6 legers, allemaal in een verschillende, kleur iedere speler kiest een kleur om mee te spelen. Er zijn 3 verschillende legeronderdelen: Infanterie, Cavalerie en Artillerie. Elk legeronderdeel heeft een bepaalde ‘waarde’: De legeronderdelen hebben deze verschillende waarden om te voorkomen dat het speelbord te vol wordt. Wanneer een speler een groot aantal leger-onderdelen in een gebied heeft staan, kan het handig zijn infanteristen te vervangen door een overeenkomstig aantal cavalerie of artillerie leger-onderdelen.

5 Infanterie legeronderdelen = 1 Cavalerie legeronderdeel

2 Cavalerie legeronderdelen  = 1 Artillerie legeronderdeel

De legeronderdelen kunnen natuurlijk ook in kleinere units worden vervangen, wanneer een speler dat wil. Als er niet voldoende legeronderdelen van een bepaalde kleur meer zijn, kunnen legeronderdelen van een kleur worden gebruikt die niet in het spel meedoen.

OPDRACHTKAARTEN

Deze kaarten omschrijven een strategische missie. Hoewel elke opdracht anders is, zijn alle missies ongeveer even zwaar.

RISK-KAARTEN

Er zijn 42 RISK-kaarten, één voor elk gebied. Op elke kaart staat tevens een symbool van een militair onderdeel (infanterie, cavalerie of artillerie achtereenvolgens gesymboliseerd door een soldaat te voet , een soldaat te paard en een kanon). Er zijn twee extra kaarten, de jokers, waarop alleen drie militaire symbolen staan.

DOBBELSTENEN

De dobbelstenen worden gebruikt om te vechten. De rode dobbelstenen worden door de aanvallende spelers gebruikt en de blauwe dobbelstenen door de verdedigende spelers ( zie STRIJD, VOLGORDE VAN DE STRIJD hierna)

HET SPELVERLOOP

Het spelverloop is afhankelijk van het aantal spelers. Er zijn twee soorten basisspelregels: Eén voor het spelen van het spel met 3 tot 6 spelers en één voor een spel met 2 spelers. Spelvariaties voor een spel met 2 spelers of 3 tot 6 spelers worden beschreven in paragraaf : ALTERNATIEF RISK

HET SPEL VOOR 3-6 SPELERS

DOEL: Het doel van het spel is de eerste speler te zijn die de geheime missie op zijn opdrachtkaart heeft uitgevoerd (zie hierna)

VOORBEREIDING: Elke speler kiest een kleur en pakt alle legeronderdelen in die kleur.

DE GENERAAL

Voordat het spel begint, wordt een speler tot Generaal gekozen. De Generaal zorgt voor de RISK- en opdrachtkaarten en voor het vaststellen van de versterkingen.

OPDRACHTKAARTEN

Pak alle opdrachtkaarten. Sommige opdrachtkaarten gaan over het veroveren van een aantal gebieden of een bepaald werelddeel; andere gaan over het vernietigen van alle legeronderdelen (op de opdrachtkaarten ‘legers’ genoemd)in een bepaalde kleur. Wanneer er minder dan 6 spelers zijn, haalt de Generaal de opdrachtkaarten die betrekking hebben op kleuren die niet meespelen uit het spel. De Generaal schudt de overgebleven opdrachtkaarten en geeft elke speler één kaart, te beginnen bij de speler die links van hem zit. De Generaal legt de kaarten die overblijven weg; geen enkele speler mag deze kaarten zien. Ook de Generaal zelf niet. De spelers bekijken hun opdracht en leggen de kaart vervolgens omgekeerd op tafel, zodat niemand anders hem kan zien.

OPSTELLEN VAN DE LEGERONDERDELEN

AANTAL LEGERONDERDELEN: Elke speler pakt een aantal legeronderdelen; het aantal is afhankelijk van het aantal spelers:

Aantal Spelers 3 4 5 6
Aantal legeronderdelen per speler 35 30 25 20

VERDELING GEBIEDEN

De Generaal haalt de jokers uit de stapel RISK-kaarten, schudt ze en deelt alle kaarten uit, beginnende bij de speler links van hem en verder met de wijzer van de klok mee. Als er 4 of 5 spelers zijn, krijgen twee spelers een extra kaart. De kaarten die een speler ontvangt geven de gebieden aan die een speler bezet aan het begin van het spel. Kijk niet naar de infanterie-, Cavalerie- en Artilleriesymbolen wanneer je je legeronderdelen neerzet.

Veel Speelplezier

Namens Spelregels.info