Spelregels Regenwormen

Inleiding
De spelers zijn gretige kippen op zoek naar regenwormen. Ze zijn makkelijk te vangen, maar wie te gulzig is, kan bedrogen uitkomen! Want gulzigheid is niet voor niks één van de zeven hoofdzonden.

Speelmateriaal

  • 16 tegels genummerd 21 tot en met 36, met elk 1 tot 4 regenwormenregenworm
  • 8 dobbelstenen, elk met de cijfers 1 tot en met 5 en een regenworm

Doel van het spel
Wie aan het einde van het spel de meeste regenwormen heeft verzameld, wint natuurlijk het spel.

Voorbereiding
Leg de 18 tegels in oplopende volgorde in een rij op tafel. De jongste speler krijgt de dobbelstenen en begint. Het getal op een tegel geeft aan hoeveel punten een speler, zonder uit te gaan, moet hebben gedobbeld om deze, en de erop afgebeelde wormen, te verdienen. Hoe hoger het getal op de tegel, hoe meer regenwormen je verdient.

Spelregels
Er wordt met de klok mee gespeeld. De speler die aan de beurt is, probeert een zo hoog mogelijke tegel te winnen, of een tegel van een andere speler over te nemen. Daartoe werpt hij tegelijk de 8 dobbelstenen. Vervolgens kiest hij één symbool (een getal of de regenworm) en legt alle dobbelstenen met dit symbool opzij. Hij mag nu de overgebleven dobbelstenen nogmaals werpen. Uit deze worp kiest hij een ander symbool en legt alle dobbelstenen met dit symbool bij de eerder afgelegde dobbelstenen. Dan mag hij opnieuw met de overgebleven dobbelstenen werpen, enzovoort. Hij moet hierbij de volgende spelregels in acht nemen:

  • Opzij gelegde dobbelstenen mogen niet opnieuw worden gegooid.
  • Er mag geen eerder gekozen symbool nemen of een symbool dat niet is geworpen uitkiezen.
  • Hij telt de resultaten van de opzij gelegde dobbelstenen direct bij elkaar op, zodat iedereen het subtotaal kent. Afgelegde regenwormen zijn ieder 5 punten waard.

Voorbeeld
1e worp: Piet kiest de twee regenwormen en legt deze voor zich neer.
2e worp: Piet werpt de resterende 6 dobbelstenen. Ditmaal kiest hij de twee vieren en legt deze bij de twee eerder afgelegde regenwormen. Zijn subtotaal bedraagt 18 (2 x regenworm (5) + 2 x 4 = 18). Hij mag de drie regenwormen niet kiezen, omdat hij in zijn 1e worp al regenwormen heeft afgelegd.
3e worp: Piet mag nu de overgebleven 4 dobbelstenen werpen. Hij moet de vijf nemen, omdat hij al vieren en regenwormen heeft afgelegd. Zijn subtotaal bedraagt nu 23. Als hij nogmaals zou willen dobbelen, moet hij ten minste een 1, een 2 of een 3 werpen, omdat hij al vieren, vijven en regenwormen heeft afgelegd.

Een tegel nemen
De speelbeurt van een speler is hoe dan ook afgelopen als hij alle 8 dobbelstenen óf alle 6 symbolen voor zich heeft afgelegd. Hij mag zijn beurt ook voortijdig stoppen. Dat heeft uitsluitend zin als hij met zijn dobbelresultaat een tegel mag nemen. Als de totale waarde van de dobbelsteenworpen van een speler overeenkomt met het getal op een beschikbare tegel en zijn worp bevat tenminste één regenworm, mag hij die tegel nemen. Het maakt niet uit of de tegel op tafel ligt of van een andere speler is. Als hij de betreffende tegel zelf heeft of de tegel is niet beschikbaar, mag hij er een met een lagere waarde uit de rij nemen. Als hij niet in de gaten heeft dat een “geworpen” tegel bij een andere speler ligt, en hij claimt een tegel met een lagere waarde uit de rij, mag hij deze houden.

Tegels nemen en stapelen
Een speler die een tegel neemt, legt deze (indien aanwezig) open op de tegel die hij eerder heeft gepakt. Zo ontstaat een stapel. Daardoor ligt vóór elke speler altijd maar één tegel in het zicht. Alleen deze tegel mag door de andere spelers worden veroverd. Bedekte tegels zijn veilig voor andere spelers.

Speelbeurten zonder resultaat
Er zijn drie verschillende situaties waarin een beurt zonder resultaat eindigt:

  1. Een speler dobbelt uitsluitend regenwormen of getallen die hij deze beurt eerder heeft afgelegd. Hij mag deze beurt geen nieuwe worp meer doen.
  2. Een speler heeft aan het einde van zijn beurt geen regenwormen afgelegd. 3. Of een speler heeft aan het einde van zijn beurt geen resultaat geworpen, waarmee hij een tegel kan nemen.

Wie een worp zonder resultaat heeft gedaan, mag geen tegel nemen, maar moet in plaats daarvan zo mogelijk zijn openliggende tegel inleveren (zie Een tegel inleveren). Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Een tegel leveren
Wie een tegel moet inleveren, legt deze open terug in de rij, op de juiste plaats in de cijferreeks. Vervolgens draait hij de tegel met de hoogste waarde in de rij om, zodat deze gedekt ligt. Deze tegel blijft de rest van het spel zo liggen en is uit het spel.

Als de zojuist teruggelegde tegel de hoogste waarde heeft, blijft deze openliggen en wordt er geen tegel omgedraaid.

Een gedachte over “Spelregels Regenwormen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *