Spelregels monopoly

monopoly

Bestaat al sinds 1935 en was door Parker Brothers uitgebracht. Sindsdien zijn er miljoenen spellen verkocht, maar ook vele verschillende versies van monopoly uitgebracht en de hierbij horende Spelregels. Van tekenfilm versies (Cars, Sponge Bob, Simpsons, Transformers enz.)  tot film versies( Star Wars, Pirates of the Caribbean, Star Trek – Klingon, Lord of the Rings) en nog honderden andere versies. De spelregels zijn op zich niet zo moeilijk en op spelregels.info zijn de originele spelregels te bewonderen met wat variaties erbij om het spel soepeler te laten verlopen of om te vergemakkelijken.

official_logo-1

Spelregels

De bank geeft elke speler E 1500 in de volgende biljetten:
2 van E 500, 4 van E 100, 1 van E 50, 1 van E 20,  2 van E 10, 1 van E 5, 5 van E 1 waarmee je straten, stations of nuts-bedrijven kan kopen waarop je landt. Wanneer de straat al eigendom is van een andere speler, zal huur betaald moeten worden aan deze speler. Wanneer een speler alle straten in dezelfde stad in bezit heeft, mag deze er huizen en hotels bouwen, zodat voorbijgangers een hoger bedrag moeten betalen als ze op deze straat moeten komen. Stations en nuts-bedrijven kan niet op gebouwd worden: de huur is daar afhankelijk van het aantal stations / nuts-bedrijven dat de eigenaar in bezit heeft en voor de nuts-bedrijven bovendien van het aantal gegooide ogen.

—————————————————————–

Tip: Speel ook eens op de nieuwe Monopoly gokkast, klik op de afbeelding om te starten:
monopolygokkast
—————————————————————–

Het verloop van het spel wordt vermoeilijkt door de vakjes met de opschriften Kans en Algemeen Fonds. De daarop belande speler krijgt een opdracht die gunstig of natuurlijk ongunstig kan uitpakken. Eventuele betalingen van deze kaarten, alsmede belastingen, horen in tegenstelling tot wat veel mensen denken, volgens de officiële spelregels aan de bank betaald te worden in plaats van het neer te leggen in het midden van het speelbord.

Op de hoeken van het speelbord bevinden zich vier aparte velden:

  •  Start: Hier staan de pionnen als het spel begint. Iedere speler die hier voorbij komt ontvangt 200 geldeenheden salaris.
  • Gevangenis: Een speler kan in de gevangenis terechtkomen, waar het zeker in de latere fase van het spel  misschien wel goed toeven is, doordat er geen huur betaald hoeft te worden terwijl de speler wel huur ontvangt. Gaat een speler naar de gevangenis, dan gaat hij niet langs ‘Start’ en ontvangt dus geen salaris.
    • Een speler komt in de gevangenis:
      1. Door op het vakje ‘Ga naar de gevangenis’ te komen.
      2. Als hij/zij een Kans- of Algemeen Fondskaart trekt met ‘ga direct naar de gevangenis’.
      3. Door drie keer achter elkaar dubbel te gooien. Hij speelt de derde worp niet maar gaat direct naar de gevangenis.
    • Een speler komt uit de gevangenis:
      1. Door dubbel te gooien. Hij speelt dan meteen het aantal ogen van de worp. Hierna mag hij nog een keer gooien (zoals normaal bij een dubbele worp).
      2. Door een boete van 50  te betalen of door de Kans- of Algemeen Fondskaart ‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’ in te leveren. Dit is verplicht als hij reeds drie beurten in de gevangenis is zonder dubbel te gooien. Bij zijn eerstvolgende beurt speelt hij verder.
    • Wie door een gewone worp op het vakje Gevangenis landt, is ‘op bezoek’ en kan gewoon doorlopen;
  • Vrij parkeren: De speler is veilig, er gebeurt niets;
  • Ga naar de gevangenis: De speler moet direct naar de gevangenis.

Het is toegestaan onbebouwde straten, stations en nutsbedrijven aan andere spelers te verkopen, voor een prijs die onderling is  overeengekomen. Dit geschiedt tussen twee beurten in. Heeft een speler de dobbelstenen al gegooid, dan moet hij zijn beurt dus wel eerst afmaken. Ook het bebouwen van straten geschiedt tussen twee beurten in. Voor al deze transacties maakt het niet uit welke speler aan de beurt is. Dus iedereen kan dan eventueel bouwen. Indien een speler iets niet meer kan betalen, moet hij zijn bezittingen verkopen. Dat kan als volgt:

    • Huizen en hotels terug verkopen aan de bank voor de helft van de aankoopprijs.
        • Bij verkoop van een hotel betaalt de bank de helft van de prijs van vijf huizen.

       

       

  • Onbebouwde straten, nutsbedrijven en stations met hypotheek bezwaren, wat 50% van de koopprijs oplevert. De bezittingen blijven nog eigendom van de speler, maar leveren geen huur meer op als een medespeler erop landt. De hypotheek kan worden afbetaald, maar dan moet 10% rente worden bijbetaald.
      • Hypotheek op bebouwde straten is niet toegestaan.

     

  • De benaming ‘hypotheek’ is eigenlijk niet juist. In het echte leven kan een gebouw ook met hypotheek worden bezwaard, en bovendien houdt de eigenaar het vruchtgebruik.

 

  • Onbebouwde straten, nutsbedrijven en stations verkopen aan een andere speler.
      • Bebouwde straten kunnen niet worden verkocht.

     

     

 

 

Een straat, nutsbedrijf of station kan niet aan een andere speler worden overgedragen terwijl er hypotheek op rust. De hypotheek moet dus eerst worden afgelost waarna de koper eventueel een nieuwe  lening kan afsluiten. In feite komt dit erop neer dat bij verkoop 10% administratiekosten aan de bank moet worden betaald. Levert verkoop onvoldoende op, dan is de speler failliet en verlaat hij het spel. Al zijn eigendommen vervallen aan de schuldeiser (de bank of een andere speler). Straten, nutsbedrijven en stations die op die wijze weer in bezit van de bank komen, worden bij opbod verkocht. De speler die als laatste overblijft heeft een monopolie gecreëerd en heeft gewonnen.

Varianten

    • Zowel betalingen ten gevolge belastingen, boetes geschieden niet aan de bank maar aan de ‘pot’ in het midden van het spel. Wie op Vrij Parkeren landt wint vervolgens deze pot.
  • Wie op het vakje Start landt krijgt dubbel salaris.

 

  • Niet vijf maar vier of drie huizen gelden als hotel.

 

  • Bezittingen kunnen pas aangekocht worden nadat er één ronde over het bord gemaakt is.

 

  • Alle of een deel van de straten worden aan het begin van het spel geschud en willekeurig onder de spelers verdeeld.

 

  • Bezit dat aan de bank vervalt ten gevolge van faillissement van een speler komt opnieuw vrij voor verkoop aan wie op de straat landt

 

Veel Speelplezier 

namens Spelregels.info