Spelregels mens erger je niet

mens erger je niet

De voorkant van het bord is voor 2 of 4 spelers, de achterkant kan gebruikt worden voor 2, 3 of 6 spelers. Bij mens erger je niet is het namelijk het eerlijkst dat de spelers gelijk langs het bord verdeeld zijn. Wordt er bijvoorbeeld gespeeld op de achterkant met vijf spelers, dan wordt een van de spelers niet gelijk door een andere speler achtervolgd, waardoor hij een gigantisch voordeel heeft.

Aantal spelers:

2-6 spelers

Materiaal:

1 speelbord
16 / 24 pionnen
1 dobbel
1 Handleiding

Spelregels:

Bij dit spel heeft iedere speler vier pionnen die een ronde over het bord moeten maken om veilig op een van de eindcirkels te geraken. Eenmaal daar kan een pion niet meer worden verzet. Als dat met alle pionnen is gelukt, heeft men het spel gewonnen.

Elke speler heeft pionnen van een eigen kleur, een eigen beginpunt, en eigen eindcirkels waar andere pionnen niet mogen komen.

Het bord kent twee varianten: een voor maximaal 4 spelers, en een voor maximaal zes spelers. De spelers gooien om beurten met een dobbelsteen en moeten een pion rechtsom het aantal cirkels verplaatsen dat de worp aangeeft. Wanneer een pion op een cirkel komt waar al een andere pion staat, dan wordt deze afgegooid (geslagen). Een afgegooide pion moet weer opnieuw in het spel worden gebracht en van voren af aan zijn ronde maken.

Wanneer een zes wordt gegooid moet men, indien voorradig, een nieuwe pion in het spel brengen. Ook gooit en zet men dan nogmaals, waarbij men verplicht is met de eventueel net in het spel gekomen pion te spelen, niet zelden met het risico een andere eigen pion af te gooien.

[bol_product_links block_id=”bol_512bb1b1532b8_selected-products” products=”1004004000017412″ name=”mens erger je niet” sub_id=”” background_color=”0b0b0b” text_color=”919191″ link_color=”ABABAB” border_color=”” width=”229″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″]