Spelregels Levensweg

Levensweg

Het spel levensweg lijkt wel wat op ganzenbord alleen in Levensweg moet je je levensloop bewandelen, en dat door middel van een plastic autootje met daarin een blauw of roze staafje dat de speler (m/v) symboliseert. Iedere speler draait om de beurt aan een “rad van fortuin”, genaamd de draaischijf, dat cijfers van 1 tot 10 bevat. Het cijfer dat je draait is het aantal vakjes dat je vooruit mag. De meeste vakjes bevatten aanwijzingen die de speler alleen hoeft op te volgen als hij op het vakje landt, maar soms moet de speler ergens stoppen (bij de vakjes “Ga trouwen” en “Pensioen”. De groene “salaris” vakken betekenen dat de speler zijn salaris krijgt, ook als hij er voorbij gaat zonder erop te landen. De vakjes symboliseren financiële mee- of tegenvallers in het leven. Zo kan je terechtkomen op “U ontvangt een verlaat huwelijksgeschenk van 80.000 gulden”, maar ook op “U wordt gechanteerd. Betaal 10.000 euro.”

levenswegSpelregels

1. Laat het rad van fortuin om de beurt draaien en verplaats over het speelbord. Doe onderweg steeds wat het vakje waarop je stopt je opdraagt.
2. Kies of je eerst naar de universiteit gaat óf begin meteen aan je carrière (zie De startvakjes).
3. Telkens wanneer je op een groen vakje met SALARIS stopt – of het passeert – krijg je salaris. Je betaalt alleen belasting wanneer je op een belastingvakje eindigt.
4. Telkens wanneer je op een vakje met LEVENSWEG eindigt, krijg je een Levensteken. Keer het kaartje niet om – het moet geheim blijven!
5. Stop bij de vakjes met een rood stopbord en doe wat het vakje je opdraagt, ook als je nog niet uitgeteld was (zie De kleuren van de vakjes).
6. Verdien geld met investering in aandelen en bespaar geld met een Verzekering voor je Huis of je Auto.
7. Als je de finish bereikt, kies je waar jij na je pensioen verder wilt leven. (Zie Pensioen).
8. Tel je contante geld en de waarde van je Levenstekens om te zien wie er heeft gewonnen! De rijkste speler wint!

START UNIVERSITEIT

1. Zet je auto op START UNIVERSITEIT.
2. Leen 40.000. Vraag de bankier om 2 leningen. Je krijgt geen contant geld – het geld is om je studiekosten te betalen. Je mag je leningen wanneer je aan de beurt bent altijd aflossen.
3. Draai het rad van fortuin en verplaats het gedraaide aantal vakjes.
4. Stop als je het vakje met Carrière kiezen bereikt, ook als je eigenlijk nog verder kunt verplaatsen! (Zie Carrière kiezen).

 START CARRIÈRE

1. Zet je auto op START CARRIÈRE.
2. Vraag een andere speler een waaier te maken van de carrièrekaarten (goede kant omlaag). Kies een kaart. Dit
is jouw carrière. (Als er ‘Universiteit vereist’ op de kaart staat,
stop je hem terug en je kiest een andere.)
3. Trek op dezelfde manier een salariskaart. Dit is jouw salaris.
4. Leg beide kaarten met de goede kant omhoog voor je op
tafel, draai het rad van fortuin en verplaats het gedraaide
aantal vakjes.

DIT BETEKENEN DE KLEUREN:
ORANJE : Doe wat er op het vakje staat.
BLAUW : Doe wat er op het vakje staat MAAR ALLEEN ALS JE DAT WILT.
GROEN : SALARIS! Je krijgt je salarisals je op of over dit vakje gaat.
ROOD : Stop op rood, ook als je eigenlijk nog verder kunt verplaatsen.
Er zijn 3 rode vakjes op het bord:

  • CARRIÈRE KIEZEN

Als je gestudeerd hebt aan de universiteit kies je hier je carrière- en salariskaart:
1. Vraag een andere speler een waaier te maken van de carrièrekaarten (goede kant omlaag). Kies 3 kaarten. Bekijk ze en kies degene die je wilt. Dit is de door jou gekozen carrière. Stop de andere kaarten terug in de stapel.
2. Trek op dezelfde manier 3 salariskaarten en kies je salaris.
3. Leg beide kaarten met de goede kant omhoog voor je op tafel, draai het rad van fortuin en verplaats je auto het gedraaide aantal vakjes.

  • TROUWEN

Pak een Levensteken en zet een man of een vrouw (blauw of roze pinnetje) in je auto. Draai het rad en ga verder.

  • HUIS KOPEN

Vraag een andere speler een waaier te maken van de eigendomsakten. Kies er één en betaal het gehele bedrag aan de bank. Neem een lening als je geen geld genoeg hebt. Draai het rad weer en ga verder. Mocht je je huis willen verzekeren, kijk dan bij Verzekering

CARRIÈREVAKJES

Als je op een vakje eindigt met een van de symbolen van de carrièrekaart erop, dan moet je de kosten voor dat vakje betalen aan de speler die de bijbehorende carrièrekaart heeft.
Let op: als iemand op jouw carrièrevakje komt, moet je voordat de volgende speler aan de beurt is om je geld vragen, anders krijg je niets

LEVENSWEGVAKJES

Als je op een vakje met het woord LEVENSWEG eindigt, pak je een Levensteken van de stapel. BEKIJK HET KAARTJE NIET! Levenstekens blijven geheim tot aan het eind van het spel. Als de stapel Levenstekens op is, mogen spelers Levenstekens van andere
spelers stelen.

  • Carrièrewissels

Als je eindigt op Midlifecrisis of Je wordt ontslagen! moet je van carrière veranderen. Pak een nieuwe carrièrekaart
van de stapel. Als je niet naar de universiteit bent geweest, moet je carrièrekaarten met ‘Universiteit vereist’ terugleggen en een
andere kaart pakken.

  • Baby’s

Zet een pinnetje in je auto voor ieder kind, blauw voor een jongen en roze voor een meisje. Doe dit ook als je een kind adopteert.
Pak altijd een Levensteken!

AANDELEN
Betaal aan het begin van een willekeurige beurt 50.000 aan de bankier en kies een aandeel uit de stapel. Je mag maar ÉÉN aandeel
kopen. Als een speler (ook jij zelf!) het getal op jouw aandeel draait, krijg je 10.000 van de bank.
Als je op ‘Topdag op de beurs’ komt, mag je gratis een aandeel pakken (ook als je er al eentje hebt). Als je op een vakje met ‘Beurskrach’ je enige aandeel kwijtraakt, mag je aan het begin van een volgende beurt een nieuw aandeel kopen.

LENINGEN
Leen wanneer je aan de beurt bent zonodig geld van de bank. Elke lening heeft een waarde van 20.000 en dat bedrag krijg je direct van de bank (behalve de 40.000 studielening voor de universiteit). Als je aan de beurt bent, mag je je leningen aflossen bij de bank. Je
betaalt het geleende bedrag plus een rente van 5.000 per lening. Als je met pensioen gaat, moet je niet afgeloste leningen
direct betalen aan de bank.

 VERZEKERING

  • Autoverzekering

Om je auto te verzekeren, betaal je de bankier aan het begin van een van je beurten 10.000 en je pakt een verzekeringspolis.
Als je daarna op een vakje eindigt waar je auto wordt beschadigd of gestolen, dan hoef je niet te betalen.

  • Inboedelverzekering

Om je huis te verzekeren, betaal je de bankier het op je eigendomsakte aangegeven verzekeringsbedrag en je pakt een verzekeringspolis. Je kunt je verzekeren als je je huis koopt of aan het begin van een volgende beurt. Als je daarna op een vakje eindigt waar je huis schade oploopt, dan hoef je niets te betalen.

PENSIOEN

Als je het vakje met Pensioen bereikt, moet je STOPPEN (ook als je eigenlijk nog verder kunt verplaatsen) en je regelt de volgende zaken:
1. Leg je carrièrekaart, salariskaart, eigendomsakten en verzekeringspolissen terug in de doos. Houd je aandeel – je krijgt nog steeds geld als iemand jouw getal draait.
2. Betaal al je onafgeloste leningen terug aan de bank.
3. Kies waar jij na je pensioen verder wilt leven.  Je kunt met pensioen in de Miljonairsvilla of in het Landhuis. Het aantal spelers op deze vakjes is onbeperkt.

DE WINNAAR

Als iedereen gepensioneerd is, tellen de spelers bij de Miljonairsvilla hun geld het eerst. De rijkste speler krijgt de 4 Levenstekens die er aan het begin van het spel zijn neergelegd. Bij gelijk spel, krijgt ieder 2 Levenstekens. De spelers bij het Landhuis tellen eveneens hun geld. Draai nu allemaal je Levenstekens om en bekijk wat je tijdens je leven zoal gepresteerd hebt. Lees je Levenstekens om de beurt hardop voor. Tel tot slot de geldwaarde van al je Levenstekens bij het totaal van je contante kapitaal. Vergelijk de totaalbedragen met elkaar. De rijkste speler wint – in elk geval voor deze Levensweg!

 

 Veel Speelplezier

namens spelregels.info